Aby wesprzeć wciąż rozwijającą się cyfryzację w obszarze świadczenia usług medycznych, został uruchomiony nowy projekt pt. „Wdrożenie e-usług w placówkach POZ i ich integracja z systemem e-zdrowia z wykorzystaniem narzędzia centralnego (e-Gabinet+)”. Program ma na celu usprawnienie świadczenia usług podstawowej opieki zdrowotnej i kierowany jest do placówek leczniczych.

Wsparcie systemów teleinformatycznych dla POZ

Jak ważny jest świat wykorzystujący nowe technologie, pokazała nam pandemia COVID-19. W przypadku pojawienia się podobnych kryzysowych sytuacji w przyszłości, należy w szczególności zadbać o sprawne funkcjonowanie POZ. Dlatego udoskonalenie infrastruktury teleinformatycznej w placówkach Podstawowej Opieki Zdrowia poprawi procesy związane z udzielaniem świadczeń, jak również przyniesie wiele ułatwień dla samych pacjentów.

E-usługi – korzyści dla POZ i dla pacjentów

Dla personelu jest to znaczące ułatwienie w szerokorozumianej obsłudze pacjenta, gdyż umożliwia cyfryzację procesów związanych z rejestrowaniem danych o udzielonych świadczeniach, a także sprawny i szybki dostęp do dokumentacji medycznej znajdującej się w innej placówce leczniczej.
Jeśli mówimy o korzyściach dla pacjentów, jest to przede wszystkim:
• lepszy dostęp do świadczeń udzielanych przez placówki POZ
• poprawa jakości świadczeń zdrowotnych udzielanych przez placówki POZ,
• zwiększenie dostępu do dokumentacji medycznej (dokumentacja jest udostępniana bez dodatkowych opłat),
• zapewnienie wysokiego poziomu skuteczności diagnostyki i leczenia (trafne i szybkie diagnozy);
• zmniejszenie do minimum czasu, który upływa od momentu dokonania diagnozy do momentu podjęcia leczenia,
• poprawa warunków korzystania z usług medycznych placówek POZ oraz innych podmiotów ochrony zdrowia, które korzystają z dokumentacji wytworzonej w placówkach POZ.

Dla kogo dedykowany jest program?

W projekcie mogą wziąć udział podmioty, które mają zawartą umowę z NFZ na realizację świadczeń w rodzaju POZ, co najmniej w zakresie „lekarz POZ”.

Co należy wykonać w ramach programu?

Do najważniejszych etapów projektu, zaliczamy budowę centralnej aplikacji e-Gabinet+, która umożliwia:
– pełną informatyzację procesów placówki związanych z udzielaniem świadczeń, w tym procesów związanych z wymianą Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM) oraz rozliczaniem świadczeń (sprawozdawczość do NFZ),
– świadczenie e-usług publicznych,
– integrację z systemem e-zdrowia,
W drugiej kolejności należy udostępnić placówkom Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) aplikację e-Gabinet+. Ostatnim istotnym etapem jest wyposażenie placówek POZ w niezbędny sprzęt informatyczny w tym komputery, oraz infrastrukturę informatyczną dla świadczenia e-usług i integrację z systemem e-zdrowia.

Kto może być odbiorcą dotacji na e-usługi?

Dostęp do aplikacji e-Gabinet+ , a także wyposażenie w niezbędny sprzęt informatyczny otrzyma około 1 400 placówek POZ, wybranych w drodze otwartego naboru prowadzonego przez Ministerstwo Zdrowia.
Bezpośrednimi odbiorcami, korzystającymi z rozbudowanej w ramach projektu aplikacji e-Gabinet+ (oraz e-usług) są:
– pracownicy placówek medycznych POZ, którzy są odpowiedzialni za udzielanie i rozliczanie świadczeń zdrowotnych,
– pacjenci korzystający z udostępnionych informacji o zdarzeniach medycznych oraz Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM),
– lekarze w innych placówkach świadczących usługi medyczne na rzecz pacjentów w zakresie udostępniania EDM oraz informacji o zdarzeniach medycznych dotyczących pacjentów z placówek objętych wsparciem.

Okres realizacji projektu, wartość projektu

Okres realizacji projektu rozpoczął się 01.07.2022 i potrwa do 31.12.2023. Projekt jest realizowany przez Departament Innowacji Ministerstwa Zdrowia wraz z Centrum e-Zdrowia.
Wartość projektu wynosi 199 302 875,71 zł, natomiast wkład funduszy europejskich to 199 302 875,71 zł
Nabór placówek POZ prowadzony jest na Platformie Obsługi Projektów Inwestycyjnych Ministerstwa Zdrowia. Zainteresowane programem instytucje, zapraszamy do kontaktu tutaj.